El maig del 2011 esclatava una enorme polèmica ran d’una sèrie d’articles del Diccionario Biográfico Español,
especialment el de Franco, descrit com un “gobernante católico, inteligente y
moderado” autor d’un “régimen autoritario pero no totalitario”. Tothom que
tingui ulls i orelles va tenir-ne notícia a través d’un o altre canal; si enllaço
aquí el diari Público és perquè va tenir
la gràcia de contradir la Real Academia de Historia per boca del mateix Caudillo en el seu Discurso de la Victoria: “Un estado
totalitario armonizará en España el funcionamiento de todas las
capacidades y energías del país, en el que, dentro de la unidad nacional, el
trabajo, estimado como el más ineludible de los deberes, será el único
exponente de la voluntad popular...”.
Després de
declarar que “no se va a corregir
ninguna de las entradas que aparecen en la edición impresa”, el director
de la Real Academia va veure’s obligat a constituir una comissió responsable de revisar o
redactar de bell nou unes quaranta biografies —no se sap del cert si, entre
elles, la de Franco. Sí que se sap que aquesta revisió veurà la llum “una vez
finalizada la edición definitiva, como suele ocurrir en estas obras de tipo
académico: la Academia aún no ha publicado los 50 tomos, así que cuando se
presente la obra completa en papel se harán las revisiones y actualizaciones”, segons declaració del subsecretari del Ministerio de Educación, Cultura y Deporte el maig del 2013. Podem esperar asseguts. Entretant, els 6,5 milions d’euros abocats en aquesta aberració són de les poques partides de diner públic que ningú no preveu de
retallar.
A part del
que digui sobre el Caudillo l’article, hi ha tot el que no
diu i que es resumeix en una paraula: repressió. Les formes de repressió
instaurades per Franco demostren sense ambigüitats que el franquisme és un dels totalitarismes del segle XX, en el qual l’únic exponent de la voluntat popular seria el treball —podríem afegir-hi: forçat. Però el
coneixement que es té d’aquest fet inqüestionable és fràgil, dins i fora
d’Espanya. Uns quants historiadors han estudiat a fons els instruments anihiladors
del franquisme, com ara Ricard Vinyes, coautor d’aquells Nens perduts del franquisme que en prendre forma de documental van sotragar Catalunya l’any 2006. Que sota Franco
el territori peninsular era plagat d’inferns, vagament ho sabem; què passava en aquests
inferns és cosa que pocs coneixen —entre altres motius, perquè els
qui ho van viure a penes n’han deixat testimoni.
En el postfaci que acompanya la darrera edició de K.L. Reich, Marta Marín-Dòmine recorda que “a França s’han
comptabilitzat 104 obres testimonials publicades entre 1945 i 1948 escrites per
deportats als camps nazis”, un fenomen que el supervivent Robert Antelme
qualificava d’hemorràgia d’expressió
i que feia escriure a un comentarista de Les
Temps Modernes: “Un altre llibre sobre els camps de concentració! Després
dels de Rousset, Kogon i tants altres crèiem que ja s’havia dit tot. Però
encara que quedin coses a dir, ens estimaríem més que callessin. La guerra s’ha
acabat. I ara tenim dret a gaudir de la pau sense que ningú ens l’amargui”. A
Espanya no sé de ningú que hagi comptabilitzat les obres testimonials
publicades per deportats als camps franquistes; però els qui en saben poden
citar-ne potser mitja dotzena, sent així que de llocs de reclusió n’hi va haver
prop de 200, i que van funcionar fins al 1947. El contrast entre els centenars
de milers de represaliats del franquisme i el rastre irrisori que han deixat, hauria de ser una alarma sobre la capacitat alliberadora del
que anomenem democràcia.
I tanmateix, alguns van intentar-ho. Alguns, havent viscut prou per veure
morir el dictador, van creure que calia explicar-ho. ¿A qui i per què?
Francesc Grau i Viader, autor de Rua
de captius, ho estampa ben clar: “Als meus fills, els quals, mancats d’informació
com tanta gent de la seva edat, m’han preguntat diverses vegades com eren els
camps de concentració espanyols”. Enganxada a la dedicatòria trobem aquesta sentència,
de Joan Pau II, pronunciada a Auschwitz: “Els camps de concentració van ser
construïts en l’odi i el menyspreu per l’home en nom d’una ideologia boja”. Dues
frases simples i capitals, la primera perquè expressa la necessitat d’un
interlocutor que vulgui saber sense el
qual l’acte de testimoniar és absurd, la segona perquè associa els camps
espanyols dels quals parla Grau als camps nazis; i ben irònica és la tria del
lema, ja que és el Papa de Roma qui llança, a través de Grau, l’anatema contra
l’obra nacional-catòlica regeneradora de Franco.
Francesc Grau i Viader va néixer el maig del 1920, pocs dies després
que Karol Józef Wojtyła. L’un era cap de l’Església, l’altre un de tants de qui
no es té notícia; tots dos van ser resistents sota règims totalitaris, i si Karol
Józef Wojtyła va estalviar-se la deportació, Francesc Grau i Viader va conèixer
els camps franquistes de Logronyo i de Miranda de Ebro, els treballs forçats a
Andalusia, unes quantes presons i tres anys de servei militar al costat dels
vencedors. En l’entrevista que li va fer Lluís Busquets al Correo catalán (26
agost 1981), declarava:
“—Vaig passar prop de dos anys en un batalló de treballadors i les
coses se’m van complicar perquè vaig ajudar a escapolir-se un noi que tenia
por. El van enxampar i, és clar, el van declarar desertor i als qui hi estàvem
complicats ens van processar i jutjar en un consell de guerra. Això em va
servir per fer un llarg romiatge per diverses presons, però al capdavall en
vaig sortir absolt.
—I després?
—Després,
paradoxes del destí, em van passar a l’exèrcit a fer la instrucció militar...
—O sigui que
vau marxar de casa als 17 anys...
—Vaig
sortir-ne als disset anys i mig i vaig tornar-hi als vint-i-quatre. Vaig
sortir-ne fet un nen i vaig tornar-hi fet un home. Potser hauria de dir fet un
xai, pensant-ho bé.”
Però aquesta carta s'ha fet massa llarga. L'he començada pensant que seria la segona d'aquella Carta per entregues inaugurada amb Tsili. Les commemoracions m'han desviat d'anar al gra —i és que avui es commemora el Dia Internacional de les víctimes de l'Holocaust, l'endemà de commemorar-se els 75 anys de l'entrada de les tropes franquistes a Barcelona, i m'ha vingut aquella història del Diccionario Biográfico Español finançat amb 6,5 milions d'euros públics mentre que el projecte de documental sobre el camp de Miranda de Ebro avortava per falta de 40.000 euros no menys públics.
A la pròxima carta us acabo de presentar en Grau, ja que naturalment no té article a les Biografías Españolas. Serà divendres, davant d'un plat d'olives, a Calella dels alemanys.
Bona!
ResponEliminaVoldria saber si algú sap alguna cosa del CCP d'Aranda de Duero. Sembla que es regia per un sistema una mica a part. Sembla que tots els documents del camp van ser cremats o reciclats en pasta de paper. Hi ha evidències que estava destinat sobre tot a catalans i valencians. També a menors.
ResponEliminaPer la meva part, no en sé res. Que molts documents relatius a camps van ser destruïts, això se sap i en parla per exemple l'historiador sevillà Francisco Espinosa Maestre, que et recomano si no l'has llegit: és apassionant quan explica les infinites peripècies de la investigació sobre conseqüències de la repressió franquista. D'altra banda, el 5 de febrer s'ha instituït a Catalunya Dia Nacional de la Deportació i l'Exili: seria l'ocasió de llançar la pregunta. Com més siguem que furguem, millor. Tot està per escriure sobre el sistema concentracionari franquista...
ResponEliminaEl meu pare va estar primer al camp de Miranda de Ebro i després al d'Aranda de Duero. La lectura de Rua de captius m'ha retornat la seva veu.
ResponElimina