"Si augmentem el nombre de lectors en general, augmentarem el nombre de lectors en català", afirma Joan Sala. Molt bé. I com proposa que fomentem nous lectors? "Cal incidir en la creació de la biblioteca personal. És un dret que tenim i una obligació també, perquè llegir ens fa més bones persones. Amb la socialització dels llibres hi ha moltes llars que no tenen cap llibre, ni tan sols llibres infantils! Hem de crear l'hàbit lector des de ben petits."
L'argument ja ha estat esgrimit altres vegades, per exemple per Gemma Lienas, autora de llibres infantils i juvenils, i militant activa contra la socialització dels llibres literaris a les escoles. Per a qui no ho sàpìga, socialitzar els llibres significa reconèixer que un llibre comprat per un sol individu pot ser llegit per més d'un: aquesta és precisament la vocació d'un llibre imprès, la clau de l'èxit d'aquest invent sis vegades secular que no caduca. Gràcies a aquesta característica que certs editors i autors avui condemnen en nom de la bondat i de la caritat, el llibre, accessible a una corrua de persones que se'l passen de mà en mà sense haver d'adquirir-lo, s'ha esmunyit per les esquerdes d'incomptables censures. Qui desitgi condicionar la lectura d'un llibre a la seva adquisició posa traves, sabent-ho o no, a una de les poques vies d'oxigen conegudes en dictadura. Que nosaltres vivim en democràcia? Fins que deixem de viure-hi, vet aquí.
No conec ningú en el meu entorn que hagi descobert la literatura a través d'això que tan hipòcritament en diuen "biblioteca personal". Fa ben poc, aquest juny, en unes sessions amb bibliotecaris a qui preguntava quin llibre havia marcat la seva infància, un tret comú destacava en les subtils variacions sobre el tema de com una criatura descobreix la literatura: cap dels setanta bibliotecaris que vaig poder sentir no va evocar mai una "biblioteca personal", sinó la biblioteca municipal en la majoria dels casos, o la d'algun parent o amic, o, molt més rarament, la dels pares o d'un germà més gran. L'afició, l'addicció a la literatura es transmet no pas segons les lleis del consum sinó de les afinitats entre persones, que fan que una mestra, una bibliotecària, una mare o una parenta excèntrica (passo de puntetes sobre el femení) obri un bon dia la porta d'un univers que ja no abandonarem mai més.
CONSUM, he escrit, i ara ho escric amb majúscules perquè no hi ha res més que consumisme darrere l'afirmació de Joan Sala o de Gemma Lienas quan es mobilitzen contra la "socialització dels llibres". És ben possible que no en siguin conscients, cosa que explicaria que Gemma Lienas, candidata reincident a les llistes d'ICV-EUiA, Barcelona Podem i Catalunya Sí que es Pot, defensi l'obligació per als nens escolaritzats de comprar el seu exemplar dels llibres que els fan llegir, en lloc de defensar que se socialitzin també els manuals escolars, caríssims, indigents en termes de contingut la majoria de les vegades, i gallina dels ous d'or d'un sector editorial que viu exclusivament del públic captiu. Defensora com és Lienas de la justícia social, naturalment que proposa que algú financiï els llibres literaris per als nens sense recursos; però no s'adona que vincular compra i lectura en la pràctica imposada per l'escola als nens, és treballar activament per una societat en què la PROPIETAT és el sine qua non i l'únic article del credo religiosament servat.
Personalment, em fa fàstic.
***
El foment de la lectura no s'improvisa amb mesures consumistes disfressades de principis ètics, sinó que s'organitza quan hi ha un consens, de caràcter social i polític i tot el contrari de gremial, sobre la necessitat de relacionar-se els ciutadans amb allò que els llibres contenen. A la Catalunya dels darrers tres decennis (durant els quals la Generalitat ha tingut plena competència sobre l'Ensenyament i l'organització de les escoles), la pedra angular del catalanisme-nacionalisme-sobiranisme ha estat la identitat cultural, que, si no m'erro, rau no en el Bulli ni en el Barça sinó en una tradició escrita plurisecular i miraculosament viva. No cal recordar quines van ser les primeres espurnes de la Renaixença, ni les armes del catalanisme resistent sota el franquisme. "Els llibres també són una arma", escrivia Joan Sales a Mercè Rodoreda quan li explicava que, mal per mal, s'estimaria més disparar canonades que publicar novel·les, però que la joventut, ai las, no havia passat en va. Doncs bé: durant aquests tres decennis, l'administració catalana ha enrolat lleves i més lleves de mestres que no havien tret ni 5 en llengua a la Selectivitat, i que en la seva formació posterior no han estudiat ni una hora de literatura catalana; així com ha enfornat lleves i més lleves de bibliotecaris que tampoc no han estudiat ni una hora de literatura ni d'història ni de geografia ni de cap ciència durant els seus estudis de biblioteconomia, tal com jo denunciava en un article que van encarregar-me fa un any i que encara no s'ha publicat.
Prescriptors, en diuen: els mestres i els bibliotecaris amb qui n'he parlat són els primers de reclamar una formació que se'ls nega, i gràcies a la qual un fill d'analfabeta pot arribar a ser Albert Camus (llegiu El primer home). Així va Catalunya, i el món. Però el director de la Setmana del Llibre en Català està content: "Jo penso que hem fet un pas endavant en la modernització de la fira, perquè tenim un sector editorial modern i som una fira que ha de reflectir aquesta modernitat d'un sector que és capdavanter." Si modernitat significa precarietat i renúncia, estic d'acord amb ell. Però que no ens doni gat per llebre: si els editors treballem tant, és que el negoci no rutlla i que els llibres es venen un per un, com explica Rafael Vallbona. I si volem ser consistents i defensar la raó de ser dels llibres, llavors l'Associació d'Editors en Llengua Catalana hauria de tenir un paper ben distint del que ha assumit al llarg dels anys: el paper combatiu d'un sector que construeix el patrimoni intel·lectual d'una comunitat, i que hauria d'interpel·lar amb força uns polítics i uns ciutadans amb els quals té una relació respectivament de pidolaire i de manaia. Jo no he aconseguit mai que l'Associació que em representa acceptés de confiar als seus membres la redacció d'un manifest sobre què defensem aquells que ens obstinem a publicar literatura en català. I no puc tolerar que en nom meu es pretengui imposar la compra de llibres en lloc de comunicar l'amor de la literatura. No es pot confondre la gimnàsia amb la magnèsia, ni la lectura amb el consum.
Nota bene gremial. Amb l'anticipació creixent de la Setmana del Llibre, que enguany comença el 2 de setembre quan les platges són plenes, vindrà que acabarem dirigint-nos als turistes. És sabut que parlen català i vénen a Barcelona a descobrir la nostra literatura. Com també és sabut que Focus, l'empresa a qui els organitzadors han confiat la infraestructura de la Setmana, es dedica, dins del Club de Cultura TR3SC que li pertany, a organitzar conferències i clubs de lectura en els quals els oients paguen mentre que el conferenciant i l'editor regalen els llibres, el treball i el temps. ¿És seriós, que l'Associació d'Editors contracti per a la Setmana del Llibre una empresa cultural que no paga per principi les activitats literàries?
Llibres socialitzats. He treballat en instituts que hi tenien tant els d'imaginació com els de coneixements. Els d'imaginació acostumen a ser els de rebuig. M'explico: un professor poda la pròpia biblioteca i regala els llibres que no vol a l'institut. Sovint les biblioteques dels instituts són dipòsits de llibres. No hi ha llibres engrescadors, sinó els llibres que ningú vol. I amb aquests recursos pretenen incentivar la lectura? La impressió general és que la lectura no interessa pràcticament a ningú. L'Administració i les AMPA dels centres, a tenor del fons contingut en les biblioteques de centre i d'aula, almenys en les dels centres on jo he treballat fins ara, no semblaven gaire predisposades a invertir-hi diners. Pagar o no pagar. Si una entitat, o empresa, paga zero a algú que fa una determinada activitat, desenganyem-nos: a la pràctica el que passa en realitat és que l'entitat referida valora zero tant l'activitat com la persona responsable de dur-la a terme. No cal escalfar-se gaire el cap...
ResponEliminaUn article molt valent i amb el que estic absolutament d'acord. No freqüento la lectura de Lienas però no l'hagués imaginat mai capaç de propugnar idees tan funestes.
ResponEliminaA mi només em cal recordar la meva infantesa -tinc seixanta cinc anys- i sé quin miracle em va suposar descobrir la lectura i saber que mai estaria sola, mai m'avorriria. Ara bé, on eren els llibres? Ni a casa ni al poble hi havia biblioteca. Primer tenia un sol llibre que llegia i tornava a llegir i, mentre, com que anava creixent hi descobria nous significats. Fins a l'adolescència no vaig disposar de llibres que m varen arribar a través d'amistats i quan vaig treballar, vaig començar a comprar-ne algun. A la meva, diguem-ne, biblioteca personal hi falten molts títols, uns perquè els he llegit prestats i d'altres perquè ja no seré a temps de llegir-los. Quan un és llegidor des de ben jove devora tot el paper imprès en forma de llibre que li cau a les mans.
Salutacions!
Per a mi,la clau d'aquest article tan valent està en aquest paràgraf: "El foment de la lectura no s'improvisa amb mesures consumistes disfressades de principis ètics, sinó que s'organitza quan hi ha un consens, de caràcter social i polític i tot el contrari de gremial, sobre la necessitat de relacionar-se els ciutadans amb allò que els llibres contenen".
ResponEliminaA les escoles, hi tornarà a haver aquest consens ben aviat davant la buidor imperant però hem perdut tota una generació de mestres mal formats que necessiten, com l'aire que respiren, idees, formació i suport moral. Algú hi haurà de treballar. Jo ho intento com a directora d'una escola.
Per sort, molts ho intenten i ho aconsegueixen individualment a les escoles: a partir d'aquí es pot remuntar, i cal fer-ho. Gràcies pels vostres comentaris, són aire i pa!
ResponEliminaDoncs jo sí que em vaig iniciar amb el que en aquest article s'anomena "biblioteca personal". De ben petita els meus pares em van regalar un llibre de contes... crec que vaig aprendre a llegir tota sola amb aquest llibre. Deuria tenir quatre anys, encara no anava a l'escola. Recordo que no vaig dormir fins que el vaig acabar. A partir d'aquí, els meus pares em regalaven sempre llibres, i a mesura que van anar passant els anys, jo els demanava títols concrets. Anys després, vaig anar a una escola en la que teníem una professora de literatura fantàstica, la Carme Serrallonga, i, per poc que poguéssim, ella ens feia veure la importància de fer-nos una biblioteca personal. A mi sempre m'ha agradat subratllar, i escriure notes al marge en els llibres que llegeixo. Per les idees que en prenc, o per poder-hi tornar després. Per tant trobo que no esta malament fomentar la compra de llibres, i s'hauria de dir així, sense cap mena de subterfugi ni disfressa ètica. No hi veig cap mal en el "consumisme cultural", al contrari... Tant de bó es fomentés la creació de "col.leccions d'art personals"... No s'ha de pensar en gastar-se molts diners, sinó de prioritzar despeses. Dos sopars poden valdre igual que una obra d'art, no tots els artistes són Tàpies!. les biblioteques i les col.leccions d'art són la nostra biografia, parlen de nosaltres i de la nostra vida, dels nostres interessos, les nostres influències....
ResponEliminaSento semblar que defenso el capitalisme.... Però crec que no cal tirar terra a sobre de les iniciatives privades (personals). Per a mi són el motor de tot!
I tant que és bo que els lectors comprin llibres! El que denuncio és que, en un país que no ha invertit mai en la formació intel·lectual dels seus ciutadans a través de l'escola, es plantegi la compra d'exemplars com a via desitjable per fomentar la lectura. Això és cinisme, crec.
EliminaD'acord, Maria. I gràcies. Que ben dit, que ben pensat.
ResponElimina